Transport kołowy jachtów na jeziorach
Z racji na niektóre niełatwe odcinki, eksperci z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej najkorzystniejszym rozwiązaniem wybrali wprowadzenie organizacji transportu kołowego jachtów. Transport kołowy jest najlepszą opcją, głównie z powodu kosztów, bowiem budowa kanału żeglownego lub tunelu byłaby znacznie droższa. Rzecznik RZGW powołuje się także na niewielką ingerencję w środowisko naturalne i wykorzystanie istniejącej już drogi gruntowej do przemieszczenia jachtów pomiędzy jeziorami.
Zwiększenie możliwości żeglugi śródlądowej
Użycie żeglugi śródlądowej byłoby świetnym rozwiązaniem z racji na mniejsze zużycie energii oraz mniejszą emisję zanieczyszczeń, dodatkowo nie byłoby potrzeby używania specjalnych środków transportu do przemieszczania łódek i jachtów. Projekt z lat 2007-2013 pod nazwą „Droga wodna jezioro Śniardwy, jezioro Niegocin, przez Tyrkło, Buwełno, Wojnowo” niejako stanął w miejscu, ale warto zastanowić się nad odpowiednim zaplanowaniem i organizacją szlaków do żeglugi śródlądowej tak aby Pętla Mazurska była dobrym rozwiązaniem.
Zwiększenie możliwości transportu wodnego na pojezierzu mazurskim
Zadbanie o transport wodny na wszystkich odcinkach pozwoliłby na usprawnienia poruszania się po szlaku z jeziora Niegocin, aż po Jezioro Śniardwy. Takie rozwiązania znacznie przyczyniłyby się do wykorzystywania transportu wodnego zarówno do transportu ludzi, turystów jak i ewentualnie towarów. Możliwości pętli mazurskiej są duże, a samo Pojezierze Mazurskie o powierzchni około 52 000 km2 zasługuje na odpowiednie wykorzystanie transportu wodnego.